Limburgs Museum logo
Bekijk het Limburgs Museum

Over Ons Limburgs Museum

Podium voor cultuurmakers, platform voor verhalen

Homepage Square A kopie

Iedereen is een cultuurmaker. Ook jij!

Limburg zit vol verhalen. Verhalen die we samen vertellen en delen. Want we zijn onderdeel van iets groters: de Limburgse cultuur. Of je nu binnen of buiten de provincie geboren en getogen bent. En die cultuur maken we allemaal, elke dag. Ook jij!

Bijvoorbeeld wanneer je eeuwenoude tradities viert, of juist nieuwe maakt. Als je de Limburgse taal praat, zingt of schrijft. Wanneer je je eigen herinneringen ophaalt, of naar die van anderen luistert.

Ontmoetingsplek voor verhalen

ons.limburgsmuseum.nl verzamelt, stapelt en bewaart de verhalen van Limburgers. Persoonlijke ervaringen die het verleden, heden en de toekomst verbinden. Op dit platform komen ze samen met voorwerpen uit collecties, verzamelingen en archieven.

Hier krijgen ze context. Ze brengen de rijke cultuur van onze provincie tot leven: voor jou én de generaties na ons. Want cultuur is wat ons vormt, ons prikkelt, ons aan het denken zet.

Op Ons Limburgs Museum stap je in een stroomvertelling die telkens verrast en inspireert: van podcast tot collectiestuk, van vroeger tot nu en van Eijsden tot de Mookerhei.

Het Limburgs Museum

ons.limburgsmuseum.nl is een initiatief van het Limburgs Museum. Het Limburgs Museum heeft een interactief programma vol tentoonstellingen, evenementen en verhalen.

Dat programma ontdek je in het fysieke museum in Venlo, op inspirerende locaties door het hele land én online. Op ons.limburgsmuseum.nl zijn de verhalen van Limburg altijd, overal en voor iedereen toegankelijk. Hier bouwen we samen aan het museum van de toekomst. Ons Limburgs Museum: van ós, voor iedereen.

Ons Limburgs Museum start bij verhalen van de Limburger. Bij jouw verhaal.

Deel je verhaal

Ons Limburgs Museum start bij de verhalen van de Limburger. Bij jouw verhaal. Heb jij ook een herinnering of ervaring die een plekje verdient op ons.limburgsmuseum.nl? Stuur het ons toe! Want samen maken we cultuur.

Wat kan een verhaal zijn?

Een verhaal kan elke vorm, lengte en onderwerp hebben. Van een lied over de Maas tot een artikel over een lokale held en van een podcast over een familielid tot een film over het monument om de hoek.

Redactierichtlijnen

Iedereen mag zijn verhaal toesturen. Bij het beoordelen en verwerken ervan, hanteert onze redactie een aantal richtlijnen. Hou rekening met het volgende:

• De content die je toestuurt moet een link met Limburg hebben.
  • Het persoonlijke verhaal is jouw eigendom en niet kwetsend voor anderen.
  • De redactie van ons.limburgsmuseum.nl beoordeelt alle ingezonden verhalen na inzending.
  • Afhankelijk van de keuze van de redactie kan het zijn dat jouw verhaal niet geplaatst wordt. Bijvoorbeeld omdat er al meerdere verhalen over hetzelfde onderwerp zijn binnengekomen.
  • De redactie behoudt zich het recht tekstuele aanpassingen door te voeren.
  • Het Limburgs Museum mag jouw content gebruiken in (online) communicatie uitingen.
  • Bij plaatsing van jouw content, blijft deze 5 jaar online staan.
  • Wil je jouw verhaal aanpassen of verwijderen? Neem dan contact met ons op via ons@limburgsmuseum.nl.

Na inzending

Als je je verhaal hebt ingezonden, reageren we binnen 10 werkdagen en laten je weten of je verhaal wordt gepubliceerd. Verder:

• Hebben we mogelijk meer informatie of foto’s van je nodig om het verhaal compleet te maken. Dan nemen we contact met je op.
  • Vervolgens duiken we in de museumcollectie, kijken welk object aansluit bij jouw verhaal en koppelen die aan elkaar.
  • Mogelijk voert de redactie bij het verwerken tekstuele of feitelijke aanpassingen door.
  • Zodra je verhaal online staat, geven we een seintje.
  • De tijd tussen inzending en publicatie varieert. Afhankelijkheid van de hoeveelheid inzendingen die we ontvangen en de afwisseling in inhoud, kan dit enkele weken tot enkele maanden duren.

Heb jij ook een herinnering of ervaring die een plekje verdient op Ons Limburgs Museum?

Deel je verhaal!
Marieke Koppelmans
Frank
John Thews